+34 934637545 info@hans-fritz.com
Please follow and like us:
Instagram
Facebook
Twitter
Google+
http://www.hans-fritz.com/the-winters-tale/

12.12.2016 – 10.01.2016

Artists:  LILIBETH CUENCA RASMUSSEN, JEANNETTE EHLERS, JONAS LIVERÖD, LIDÓ RICO, HUGO ORLANDINI, KATJA BJØRN, ERIK MARC TRENSIG, ANA ÁLVAREZ-ERRECALDE, OSKAR NILSSON, ÁLVARO MARTÍNEZ-ALONSO, MIKE SWANEY, JONATAN CARRANZA SOJO, MARÍA MAGGI

 

 

HANS & FRITZ CONTEMPORARY presents the group exhibition THE WINTER’S TALE embracing the darkness and the mystery owned by the gloomy fantasies of the Grimm brothers. Brushstrokes of satirical dark humour proper to The Adams family or Tim Burton’s, The Nightmare Before Christmas.

A Christmas tale of darkness…obscure fairy tales, dreary forests and gritty rooms investigating into the uncanny, uncomfortable, uneasy and ominous. Paintings, sculptures, installations, videos, photography and drawings… where fallen angels, scarecrows and other strange beings predominate the void of penitence in this dystopian dark landscape.

The continuum of the presence of mystery in the art of the late twentieth century reaches its greatest relevance in the 80s and 90s, driven by an existential strangeness. As an example, in the seventh art we have David Lynch, Tim Burton or the Coen brothers which characters are presented in strange circumstances, aspire to understand the absurd and unpredictable world where they live. We could also use as a reference the exhibition Mike Kelley: The Uncanny at the Tate Liverpool and Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien in Vienna; Or The Cremaster Cycle by Matthew Barney at the Ludwig Museum in Cologne, the Musée d’Art Modern de la Ville de Paris and the Solomon R. Guggenheim Museum in New York in 2002.

Looking at the ominous developments in the field of terrorism, artificial intelligence, global warming, presidential elections in the US, the dark and mysterious has again won a place in contemporary art. It is therefore imperative at this current time to dedicate an exhibition to this theme. To show our time as it has become; a time which, while clinging to its rigid conception of life, drives us towards the death it denies. A life where people are driven by a yearning to escape the fundamental conditions of human existence, to a world where the living life and the other’s gaze no longer is present.

The selected pieces depict the essence of the uncanny, without coming up in need of a context. The work speaks for itself. In some cases, the work evokes vague memories of desolate empty landscapes and dark ominous forests, in other cases it acts as a catharsis – one part of a larger process. Art that stimulates and encourages reflection.

 

HANS & FRITZ CONTEMPORARY presenta la exposición colectiva THE WINTER’S TALE (El Cuento de Invierno) abarcando la oscuridad y el misterio propios de las tétricas fantasías de los hermanos Grimm. Pinceladas de humor negro, satírico e inefable propios de La familia Adams o Pesadilla antes de Navidad de Tim Burton.

Un cuento de una Navidad oscura… cuentos de hadas, bosques sombríos y habitaciones polvorientas, ahondando en lo misterioso, incómodo, inquieto y siniestro. Pinturas, esculturas, instalaciones, vídeos, fotografía y dibujos donde ángeles caídos, espantapájaros y otros seres extraños predominan el vacío de penitencia en este oscuro paisaje distópico.

El continuum de la presencia del misterio en el arte de finales del siglo XX alcanza su mayor relevancia en las décadas de los 80 y 90, impulsada por una extrañeza existencial. Como ejemplo en el séptimo arte tenemos a David Lynch, Tim Burton o a los hermanos Coen con sus personajes que, presentados en extrañas circunstancias, aspiran a comprender el mundo absurdo e impredecible en el que viven. También podríamos utilizar como referencia la exposición Mike Kelley (1993) en el Park Sonsbeek en Arnhem o The cremaster cycle de Matthew Barney en el Guggenheim de New York (2002).

Mirando los acontecimientos siniestros en el campo del terrorismo, la inteligencia artificial, el calentamiento global, las elecciones presidenciales en los Estados Unidos, lo oscuro y misterioso ha vuelto a ganar un lugar predominante en el arte contemporáneo. Por ello, en éste momento es imprescindible dedicar una exposición a este tema. Para mostrar nuestro tiempo en lo que se ha convertido; un tiempo que aferrado a su rígida concepción de la vida nos conduce hacia esa muerte denegada. Una vida donde la gente es impulsada por un anhelo de escapar de las condiciones fundamentales de la existencia humana. A un mundo donde la vida misma y la mirada del otro ya no está presente.

Las piezas seleccionadas representan la esencia de lo extraño, sin llegar a la necesidad del contexto. Los trabajos hablan por sí mismos. En algunos casos, la obra evoca vagos recuerdos de paisajes vacíos desolados y oscuros bosques ominosos, en otros casos actúa como una catarsis – una parte de un proceso más grande. Arte que estimula y fomenta la reflexión.

Please follow and like us:
Instagram
Facebook
Twitter
Google+
http://www.hans-fritz.com/the-winters-tale/