Persian Art

Iran inspires another exhibition, D’Ici á Ici, by the Berlin based, Catalan artist, Tere Recarens, open in the gallery Hans&Fritz Contemporary, until November 23rd. Recarens, who has traveled to Iran on two occasions, began the exhibition with what she calls a quia, a trip on the magic carpet, enriched with decorations of far off cultures and couscous with lamb.

“This carpet is the fruit of four years of work and 2,570 years of history. It’s called The Spring of Khosro and it’s almost a legend. It disappeared centuries ago and only strange descriptions remain. A product of Persia before the Arab conquest, the carpet was so beautiful that the Arabs were afraid they’d fall in love with Persian culture, so they cut it up like spoils of war,” explains the artist, who has created her tapestry with Arabic glue, pigments and invisible ink, over cardboard. During her time in Iran, Recarens studied Farsi and investigated techniques for making carpets, known as paisley. “It’s a very old pattern,” says the artist, who usually develops her works starting with a process of documentation of her own experiences, making it practically impossible to distinguish the border between life and art. Also on display is the series of drawings From Mashad to Mashad, where she captures the transformation of a negative occurence, like the technical failure of a plane, into something positive. Her vicissitudes and those of the passengers around her are the protagonists in the drawings, which were made during this complicated flight, only one of many that she has taken to Mali, Mongolia, Turkey, and the US, among other countries.

Arte Persa

Irán inspira también otra exposición D’Ici à Ici, de la artista barcelonesa residente en Berlín, Tere Recarens, abierta en la galería Hans&Fritz Contemporary, hasta el 23 de noviembre. Recarens, que ha viajado a Irán en dos ocasiones, ha inaugurado la muestra con la que denomina una quia, un viaje en la alfombra mágica, aderezado con relatos de culturas lejanas y cuscús de cordero.

“Esta alfombra es el fruto de cuatro años de trabajo y 2.570 años de historia. Se llama La Primavera de Khosro I y es casi una leyenda. Desapareció hace siglos y de ellas sólo quedan raras descripciones. Producto del arte persa antes de la conquista árabe, era tan hermosa que los árabes tuvieron miedo de enamorarse de la cultura persa y la trocearon como botín de guerra”, explica la artista que ha realizado su tapiz con goma arábiga, pigmentos y tinta invisible, sobre cartón. Durante sus estancias en Irán, Recarens estudió farsi e investigó la técnica para realizar alfombras, conocida como paisley. “Es un patrón muy antiguo”, asegura la artista, que suele plasmar sus obras a partir de un proceso de documentación de sus propias experiencias, donde resulta prácticamente imposible distinguir la frontera entre vida y arte. Algo que se aprecia también en la serie de dibujos From Mashad to Mashad, donde plasma la transformación de un hecho negativo, como el fallo técnico de un avión, en algo positivo. Sus vicisitudes y las de quienes la rodean protagonizan los dibujos, que realizó durante aquel viaje complicado, sólo uno de los muchos que la han llevado también a Mali, Mongolia, Turquía y Estados Unidos, entre otros países.

Extract from the article El robot asustado y la alfombra mágica, El Pais (2 nov. 2017), by Roberta Bosco

foto credit: Raquel Rojas Costa 

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